مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.
مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.

آشنایی با استاندارد PMBOK


PMBOK یک استاندارد است که آن را موسسه PMI تهیه و ارائه کرده است. این استاندارد برای مدیریت هر نوع پروژه ای کافی است اما اجرای تمام آن برای هر پروژه ای کار نشدنی است لذا باید با توجه به شرایط پروژه استاندارد را برای به کارگیری شخصی سازی کنیم هم اکنون نسخه 7 این استاندارد در دست تدوین است که با تغییرات بسیار اساسی و مهمی روبه رو شده است.

PMBOK مخفف Project Management Body of Knowledge به معنای دانش مدیریت پروژه است.
در جدید ترین نسخه PMBOK  سیستم اصل محور بودن به جای سیستم فرایند محور بودن قرار گرفته است . 12 اصل زیر که چرایی تحویل پروژه را تعریف می کنند.

12 اصل پروژه بر اساس PMBOK :

  1. نظارت/مشاوره (Steawrdship): نظارت/مشاوره مداوم، سخت کوشانه و مبتنی بر احترام متقابل بر تحویل پروژه
  2. تیم (Team): ایجاد فرهنگ تیم سازی و مسئولیت پذیری
  3. ذینفعان/دست اندرکاران (Stakeholders): تعامل مستمر با ذی نفعان جهت شناسایی دقیق نیازها و علاقمندی هایشان (بخصوص ذی نفعان/دست اندرکاران کلیدی)
  4. ارزش (Value): تمرکز بر ارزش (ارزیابی، برنامه ریزی، تحویل، تایید، پیگیری و گزارش ارزش)
  5. تفکر جامع (Holistic Thinking):‌ تشخیص و پاسخ به تعاملات سیستم های پروژه و مدیریت پروژه
  6. رهبری (Leadership): ایجاد انگیزش، تاثیرگذاری، مربی گری و یادگیری
  7. مناسب سازی (Tailoring): تعیین و بومی سازی رویکرد تحویل پروژه بر اساس زمینه/محل/فرهنگ/جغرافیا/حجم و دریک کلمه Context پروژه
  8. کیفیت (Quality): ایجاد کیفیت هم در فرایندها و هم در نتایج نهایی پروژه
  9. پیچیدگی (Complexity): ایجاد راهکارهای حل پیچیدگی های پروژه بر اساس دانش، تجربه و یادگیری
  10. فرصت ها و تهدیدات (Opportunity & Threat):‌ ایجاد راهکارهای مقابله با تهدیدات و بهره برداری از فرصت ها
  11. تطبیق پذیری و واکنش بموقع (Adaptability & Resilience): تطبیق دهی با پروژه و واکنش بموقع
  12. مدیریت تغییرات (Change Management): فعال کردن فرایند مدیریت تغییرات جهت دستیابی به وضعیت پیش بینی شده در آینده


محدوده های عملکردی زیر نیز جایگزین حوزه های دانشی ۱۰ گانه مدیریت پروژه گردیده است:

  1. تیم (Team)
  2. ذی نفعان/دست اندرکاران (Stakeholders)
  3. چرخه حیات (Life Cycle)
  4. برنامه ریزی (Planning)
  5. پیمایش عدم اطمینان و ابهام (Navigating Uncertainty & Ambiguity)
  6. تحویل (Delivery)
  7. عملکرد (Performance)
  8. کارهای پروژه (Project Work)

PMBOK جدید به جای “تحویل شدنی” ها بر روی “نتایج” تمرکز دارد.



A.Mohammadi / DCC Expert