مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.
مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.

برخی از نرم افزارهای پرکاربرد برای کنترل مدارک مهندسی




1. نرم­ افزار EDMS (Electronic Document Management System)

 EDMS مخفف عبارتEngineering Document Management System" " به معنی مدیریت اسناد و مدارک مهندسی می باشد. سیستم EDMS ابزاری برای مدیریت بهینه و کارای مدارک مهندسی می باشد. سیستم های مختلف EDMS  وجود دارد که هرکدام از جنبه ای به مدیریت اسناد و مدارک فنی پروژه نگاه کرده اند و قسمتی از این فرایند را اتوماسیون نموده اند.

قسمت­های مختلف سیستم EDMS  شامل این موارد می­شود:

1.       پایگاه اطلاعاتی برای ذخیره سازی مدارک مهندسی

2.       مدیریت ترانسمیتال ها، کامنت شیت ها و شیت های پاسخگویی

3.       گردش های کاری چرخه عمر مدارک فنی پروژه

4.       سرویس های عمومی برای کنترل مدارک

معمولاً در سازمانها واحد DCC  پروژه بعنوان کاربر اصلی نرم افزار EDMS  معرفی می گردد و کارشناسان مهندسی کارکرد سیستم را بر عهده دارند.

 


2. نرم افزار مدیریت مدارک مهندسی Share Point

شیرپوینت بعنوان یک ابزار سازمانی برای ایجاد همکاری مبتنی بر وب طراحی شده است تا برای شما مکانی امن جهت ذخیره سازی، سازماندهی ، اشتراک گذاری و ایجاد سطوح دسترسی مناسب به اطلاعات را فراهم آورد.

 امروزه حجم وسیعی از اطلاعات و داده های موجود در سازمان در مجموعه فایلهای Office   ثبت و نگهداری می شود و یکپارچگی بی نقص بین این مجموعه و شیرپوینت (SharePoint)  مزایا و سهولت استفاده از شیرپوینت (SharePoint)   را چندین برابر می نماید.

شیرپوینت (SharePoint) یکی از موفق­ترین محصولات سازمانی شرکت مایکروسافت می­باشد. شرکت مایکروسافت با توجه به گستردگی استفاده از محصولاتش در دنیا و به دنبال رفع مشکلات مطرح شده در توسعه کسب و کار، زیر ساخت شیرپوینت  (SharePoint)  را ارائه داده است.

3. نرم افزار مدیریت مدارک مهندسی Adept                  

نرم افزار Adept  برنامه ای برای مدیریت اطلاعات مهندسی به شما کمک می کند تا مدارک تجاری،CAD  و مهندسی شرکت یا سازمان خود را که کاربردی و مهم هستند، به اشتراک بگذارید، آن ها را مدیریت  کرده و کنترل نمایید.

نرم افزار Adept   مدارک و نقشه کشی را کنترل کرده و به این ترتیب تغییرات مهندسی را مدیریت می کند. همچنین دارای توانایی تجسم سه بعدی و دو بعدی پیشرفته است .

با توجه به آنچه گفته شد Adept  یک راه حل ساده، در عین حال قدرتمند در مدیریت اسناد مهندسی است که به شرکت ها این امکان را می دهد محتوای طراحی و تجاری خود را در سراسر شرکت مدیریت و نظم ببخشند. این نرم افزار دارای قیمتی معقول بوده و به راحتی قابل استفاده و اجرا می باشد .


4. نرم افزار مدیریت پروژه ماکروسافت پروجکت Microsoft Project (MSP)

این نرم افزار پرکاربردترین نرم افزار برنامه ریزی و کنترل پروژه جهت انجام وظایفی مانند پیش بینی و برآورد هزینه ها و بودجه، دسترسی آسان و سریع به اطلاعات مربوط به پروژه، انتخاب ترکیبی درست از منابع به صورت مجازی،  منابع و فعالیت های مورد نیاز، پیگیری پیشرفت پروژه ،تخمین زمان و غیره در میان مدیران پروژه بشمار می آید. با کمک نرم‌افزار MSP  منابع به فعالیت‌‌‌ها تخصیص داده می شود و می توان میزان تخصیص منابع، برای رفع تضاد‌‌‌های حاصل از مازاد تخصیص و همچنین منابع مالی را به وسیله تخصیص بودجه به پروژه‌‌‌‌ و برنامه‌ریزی منابع مالی کنترل کرد. همچنین با کمک این نرم‌افزار تخمین هزینه‌‌‌‌ها با استفاده از منابع هزینه‌ای  صورت می گیرد.

به وسیله این نرم افزار مدیریت پروژه های طولانی که می تواند مورد کاربرد معلمان، دانش آموزان، سرپرستان و کارمندان،برنامه ریزان جهت مدیریت زمان و کنترل جریان کار در هر گونه پروژه یا کار باشد میسر می گردد. در پروژه های ساختمانی، صنعتی، نرم افزاری و در هر نوع پروژه دیگر که فعالیت های مختلف در آن به طور منظم انجام می شود می توان از این نرم افزار برای زمان بندی و کنترل پروژه و برآورد هزینه آن پروژه ها استفاده کرد.

با وارد کردن فعالیت های پروژه در نرم افزار و مشخص کردن ارتباط بین این فعالیت ها، منابع مورد استفاده در پروژه ها را روی فعالیت ها اعمال می کنیم. سپس نرم افزار با توجه به رابطه بین فعالیت ها و منابع، فعالیت ها را طوری زمان بندی می کند که پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام برسد. همچنین اگر هزینه استفاده از منابع را نیز به نرم افزار بدهیم برآورد کلی هزینه پروژه را نیز خواهیم داشت. قابل ذکر است که این نرم افزار مشخص می کند که تک تک فعالیت ها در چه زمانی باید شروع شوند و در چه زمانی خاتمه یابند.

با کمک نرم‌افزار مایکروسافت پراجکت می‌توان به راحتی منابع را به فعالیت‌‌‌ها تخصیص داده و میزان تخصیص منابع را برای رفع تضاد‌‌‌های حاصل از مازاد تخصیص منابع و همچنین منابع مالی را به وسیله تخصیص بودجه به پروژه‌‌‌‌ها و برنامه‌ریزی منابع مالی کنترل کرد. یکی دیگر از قابلیت‌‌‌های این نرم‌افزار تخمین هزینه‌‌‌‌ها با استفاده از منابع هزینه‌ای  است.

قابلیت­های ویژه نرم­افزار  MSP

·        تعریف ساختار شکست کار  (WBS)

·        تعریف شبکه فعالیت ها  (Network)

·        تعریف محدودیت های زمانی  (Constraint)

·        تعریف، تخصیص و تسطیح منابع  (Resource)

·        تعریف اضافه کاری برای منابع  (Overtime Work)

·        تخصیص منحنی های مصرف منابع  (Resource Curve)

·        تعریف و تخصیص تورم ها در هزینه بکارگیری منابع

·        فعالیت­های ادواری  (Recurring Task)

·        تعریف و تخصیص تقویم­های کاری  (Calendar)

·        فرمول نویسی

·        امکان لینک شدن با نرم افزارهای خانواده  Office

·        ایجاد فرم ها

·        فیلتر کردن    (Filtering) و گروه بندی کردن  (Grouping)

·        بروز رسانی  (Updating)

·        شاخص­های ارزش حاصله  (Earned Value)

·        شبکه­های پرت  (PERT)

·        ماکرو نویسی  (Macro)

·        گزارش گیری  (Reporting)



5.  نرم افزار پریماورا Primavera

نرم‌افزار پریماورا (Primavera) به عنوان ابزاری موثر و کارآمد برای مدیریت، برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، توسط سازمان‌های بسیاری در کلیه صنایع به عنوان ابزار مؤثر مدیریت پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی های نرم افزار  Primavera

 مدیریت زمان، درآمد، خطرات و دیگر زمینه های استاندارد PMBOK

·        مدیریت منابع به صورت متمرکز و جامع 

·        سیستم مدیریت ارزش افزوده

·        برنامه ریزی، زمان بندی، کنترل پروژه ها

·        استفاده از بسیاری از منابع و پروژه های سازمانی و ایجاد نمودن آن ها

·        امکان ایجاد تعداد نامحدود برنامه های پایه (Baseline)

·        تعریف منابع به صورت یکسان و به کارگیری در چندین پروژه

·        خصوصیت منابع به فعالیت­ها و پیگیری پیشرفت کار

·        مقیاس­ گری و نظارت پیشرفت پروژه در مقابل برنامه

·        قابلیت استفاده تحت شبکه و به صورت همزمان توسط چندین کاربر

·        ساخت سطوح دسترسی به کاربران با توجه به سمت سازمانی

·        تهیه گزارش های زمان بندی، پیشرفت، منابع و هزینه به صورت جدولی و نموداری

·        استفاده نمودن از پایگاه داده 

·        میسر بودن یک جز نمودن اطلاعات با بقیه سیستم های نرم افزاری سازمان

·        استفاده به عنوان بانک اطلاعاتی پروژه و ثبت همه اطلاعات مربوط به پروژه


البته نرم افزارهای متنوع دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که همگی یک هدف را دنبال خواهند کرد، که آن تولید، مدیریت و ساماندهی مدارک تولید شده در پروژه های مختلف می باشند...








صفحه اصلی