مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.
مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.

معرفی فاز مهندسی در پروژه های صنعتی



در این بخش قصد داریم در خصوص فاز مهندسی پروژه های صنعتی و انواع مدارک این فاز صحبت کنیم. یک کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه بهتر است بصورت مختصر با فاز مهندسی و روند آن آشنا شود.

در ابتدا دیسیپیلین‌های فاز مهندسی معرفی می شود. شرکت های پروژه محور شامل دیسیپلین و بخش‌های مختلف کاری هستند که هر کدام از واحد‌ها و بخش های تخصصی مدارک مربوط به حوزه‌ خود را تهیه می‌کنند؛ در واقع با این کار تمام فعالیت‌های با ماهیت یکسان در دسته بندی خاص خود قرار می‌گیرند که این امر موجب گزارش گیری راحت تری می‌شود.

دیسیپلین‌ها

 برق (Electrical)

نصب تجهیزات (Equipment)

معماری (Architectural)

سازه فلزی (Steel Structure)

لوله کشی صنعتی (Piping)

فعالیت های عمرانی (Civil)

ابزار دقیق (Instrument)

عایق کاری (Insulation)

رنگ آمیزی (Painting)

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه

 بخش Dcc (Document Control Center) به عنوان درگاه خروج و ورود مدارک مهندسی می باشد و کارشناس کنترل مدارک موظف است تمام مراحل تولید مدارک مهندسی را ثبت و بایگانی کند...

توضیحات و روند کار بخش DCC در قسمت های دیگر وبلاگ به صورت کامل ارائه گردیده است.

 

مدارک فازمهندسی در دیسیپلین های نام برده شده به دسته بندی‌های زیر تقسیم می‌شوند:

مدارک اجرا و نصب (Construction and installation)

نقشه (Drawing)

مهندسی و طراحی (Engineering and design)

عمومی (General)

بازرسی (Inspection)

مواد و مصالح و تجهیزات (Material and equipment)

 ...

انواع سند در پروژه

 مدارک عنوان شده در ذیل از جمله عمومی ترین و مهمترین مدارک و اسناد تولید شده در فاز مهندسی پروژه می باشند:

Master Document List (MDL)

MDL که به آن Document List نیز گفته می‌شود براساس نوع مدرک، واحدهای مهندسی و نفر-ساعت مورد نیاز برای تولید هر مدرک تهیه می‌شود که شامل تمام مدارک مهندسی است که در پروژه مربوطه قرار است تولید شود که آن را از DCC میتوانید دریافت کنید و اکثر به صورت فایل اکسل می‌باشد.

 Master Document Register (MDR)

بانک اطلاعاتی جامع از تمامی مدارک مهندسی می‌باشد که به منظور پایش و کنترل مدارک تهیه می‌شود که اکثر در sharepoint،access،excell و … ایجاد می شود. اطلاعاتی همچون سوابق رفت و آمد مدارک، میزان پیشرفت مدارک و … را به ما می‌دهد.

 Vendor Print Index Schedule (VPIS)

همانند مدرک MDR است با این تفاوت که اطلاعات زمانبندی نیز در این مدرک وجود دارد.

 Transmital

مدرک یا مدارک مهندسی به پیوست برگه ای که دارای اطلاعات عمومی مدارک موجود مثل هدف از ارسال (POI)، تعداد صفحات هر مدرک و … برای کارفرما یا مشاور ایشان ارسال می‌گردد که به آن مرسوله صادره یا ترانسمیتال می‌گویند.

 Vendor Data Book (VDB)

به فایل الکترونیکی (در صورت درخواست به صورت هارد کپی و کاغذی) که در پایان پروژه به صورت پکیجی از آخرین ویرایش مستندات مهندسی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد گفته می شود.

 As Built

چون ساخت به مدارکی که باید مطابق با آنچه در سایت اجرا شده است در قالب نقشه تهیه و به کارفرما تحویل داده شود گفته می شود.

 Comment Sheet (CS)

برگه ای است که در آن نوع وضعیت مدرک (تایید، کامنت و …) به همراه نقطه نظرات کارفرما یا مشاور کارفرما در فرمت مربوطه ارائه می‌شود.

 Reply Sheet (RS)

برگه ای است که در آن سازنده پاسخ نقطه نظرات کارفرما را در آن درج و ارائه می نماید.

سایر اسناد به صورت کامل در سایر بخش های وبلاگ معرفی گردیده است.

دستورالعمل هماهنگی

دستورالعمل هماهنگی (Coordination Procedure) از مهم ترین مدارکی می‌باشد که در ابتدای پروژه باید تهیه و تدوین گردد تا نحوه‌ی کدینگ مدارک، فرمت گزارشات و مکاتبات و … در آن شرح داده شود. دستورالعمل هماهنگی مورد استفاده پیمانکار، مشاور و کارفرما قرار می‌گیرد.