مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.
مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.

معرفی مدرک Sub Vendor List در پروژه


 


برای توضیح مدرک Sub Vendor List ابتدا باید توضیحی در خصوص Vendor List یا Approved Vendor List داده شود...

تعریف

وندور لیست تلفظ فارسی Vendor list به معنای لیست تامین کنندگان یا لیست فروشندگان می باشد. معمولا شرکتهای پیمانکاری و بازرگانی جهت ارائه خدمات و یا تامین کالا های مورد نیاز کارفرمایان به دنبال این هستند تا با کارفرما ارتباط برقرار نمایند. از این رو کارفرما شرکتهای پیمانکاری، تولیدی، بازرگانی، خدماتی و ... برای دریافت خدمات و یا کالاهای مورد نیاز خود را ارزیابی های مختلف کرده و پس از طی مراحلی آنها را وارد لیست تامین کنندگان مجاز خدمات و یا کالای خود می کنند. این لیست تامین کنندگان مجاز خدمات و کالا را در اصطلاح وندور لیست یا همان لفظ لاتین  Verdor List می گویند.


وندور لیست چیست؟

خریداران حرفه ای (خریدارانی که چند هزار تامین کننده دارند) با ارزیابی عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد نیاز خود، لیستی شامل عرضه کنندگان معتبر پذیرفته شده را تهیه می کنند، تا در زمان نیاز به یک کالا یا خدمات خاص در کوتاه ترین زمان بتوانند به نیاز خود دست پیدا کنند، دیگر دلیل تهیه این فهرست ها که در بازار ایران به وندور لیست یا  AVL موسوم بوده و نام دقیق آن Approved Vendor List (فهرست عرضه کنندگان مجاز) نظارت بر خرید پیمانکاران نوع  EPC از سوی شرکت کارفرما است. به این صورت پیمانکار متعهد می گردد تنها از میان فهرست عرضه کنندگان کالا و خدمات مورد تائید شرکت کارفرما یا همان وندور لیست خرید کند (می تواند شامل خدمات هم باشد).


فهرست برخی از مهمترین و معتبر ترین وندورلیست ها

  1. وندورلیست پشتیبانی کالای نفت  ایران ( وندور لیست مشترک کلیه شرکتهای زیر مجموعه وزارت نفت)    http://kala.mop.ir/
  2. وندور لیست شرکت نفت و گاز پارس جنوبی www.pogc.ir
  3. وندور لیست شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران http://www.nioec.org/
  4. وندورلیست طراحی و مهندسی و تامین قطعات و مواد شیمیایی صنایع پتروشیمی  http://www.spec.ir/
  5. وندورلیست شرکت ملی گاز http://www.nigc.ir/
  6. وندور لیست شرکت نفت فلات قاره http://www.iooc.co.ir/
  7. وندور لیست شرکت توانیر http://www.tavanir.org.ir/ 
  8. وندور لیست صنایع معدنی فولاد و مس http://www.nicico.com/

- مهمترین وندور لیست ها را می توانید از قسمت پیوندها دانلود فرمایید.

چگونه می توان عضو یک وندور لیست شد؟

تعیین این روند بستگی به سیاست ها و استراتژی های شرکت تهیه کننده وندور لیست دارد و این روند در هر شرکت (خریدار حرفه ای) متفاوت است، بنا بر این، روند ورود به وندور لیست های شرکت های مختلف یکسان نیست. (مانند وندور لیست های شرکت ملی نفت یا شرکت توانیر و ...)

مرحله ثبت نام اولیه برخی از وندور لیست ها به صورت آنلاین، برخی به صورت حضوری، برخی مکاتبه پستی با دبیرخانه و پیگیری اتوماسیونی بوده و همچنین برخی از وندورها فاقد ثبت نام هستند و AVL  آنها تابع وندور لیست دیگری است، مثلا شرکت «الف» می گوید افراد تایید شده توسط شرکت «ب» مورد تایید ما نیز هستند (مانند شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت یا شرکت توانیر و ...) ، اما مهم تر از مراحل ثبت نام، مراحل بعد از آن است که اگر درست و کامل صورت نگیرد می تواند حصول نتیجه را حتی تا چند سال به درازا بکشاند (بازدید از کارخانه یا محل انجام خدمات و تطبیق مستندات ارائه شده با واقعیت و ...)


برخی از گواهینامه ایزو ISO و مجوزهای لازم برای ورود به وندور لیست:

خیلی از کارفرمایان مخصوصا وزارت نفت یکی از الزامات و شروط ورود شرکتها به وندور لیست خود را داشتن گواهینامه ایزو (ISO) یا مدرک ایزو (ISO) را تعیین کرده است. بنابراین شرکتهای تامین کننده خدمات و کالا بایستی گواهینامه ایزو جهت ورود به وندور لیست (Vendor List) بگیرند. بعضی از کارفرمایان مشخصا نام استاندارد و ایزو مورد تایید خود را اعلام می نمایند؛ از جمله گواهینامه های ایزو که کارفرمایان از پیمانکاران خود می خواهند می توان موارد زیر را نام برد.(با توجه به نوع محصول و خدمت ارائه شده و استانداردهای آن حوزه)

-         گواهینامه ایزو 9001

-         گواهینامه ایزو 14001

-         گواهینامه ایزو 45001  

-         گواهینامه ایزو 29001

-         گواهینامه ایزو 28000

-         گواهی نامه HSE

-         گواهینامه HSE-MS

-         گواهینامه ISO

-         گواهینامه IMS

-         گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه

-         گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت

-         گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی

-         گواهینامه آموزشی ایمنی و بهداشت حرفه ایی برای محیط زیست

-         گواهینامه آموزشی سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی

خیلی از کارفرمایان ممکن است علاوه بر گواهینامه های ISO و HSE گواهینامه یا مدارک دیگری نیز مطالبه نمایند، مانند:

-         گواهینامه صلاحیت پیمانکاری

-         گواهینامه رتبه یا گِرِید پیمانکاری

-         گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران

-         گواهینامه ها یا حسن انجام کارهای پروژه های قبلی و ...


آیا همه تهیه کنندگان وندور لیست ها به عرضه کنندگان کالا و خدمات پذیرفته شده خود تاییدیه عضویت می دهند؟

در جواب به این سوال باید گفت که قاعدتاً شرکت کارفرما می بایست روشی داشته باشد که عرضه کننده کالا یا خدمت از حضور خود در وندور لیست آن شرکت آگاه شود، اما روش های اطلاع رسانی شرکت ها بسیار متفاوت است و این روش ها از نظر مطلوبیت برای عرضه کنندگان در سطوح مختلفی قرار دارد، مثلا بعضی شرکت ها به صورت آنلاین قابل استعلام گیری هستند، بعضی شرکت ها گزارش سالیانه از شرکت های عضو وندور لیست خود به صورت عمومی ارائه می کنند (انتشار لیست بلند، مانند شرکت ملی نفت ایران mop)، بعضی نامه تاییدیه مکتوب می دهند، بعضی فقط کد رهگیری می دهند و برخی هم فقط شفاهی پاسخ استعلام را می دهند، بعضی فقط حضوری جواب می دهند و بعضی فقط به پیمانکاران خود این اطلاعات را ارائه می کنند و ...

چرا باید اقدام به عضویت در وندور لیست ها کنیم؟

مناقصات محدود یک خریدار بزرگ در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو برای هر کالا، تنها به اعضاء وندور لیست  آن شرکت اطلاع رسانی می شود، علاوه بر آن شرکت ها ترجیح می دهند برندگان مناقصات عمومی نیز از اعضاء وندور لیستشان انتخاب شوند. بنابراین عضویت در وندور لیست ها به منزله کاندید بودن برای فروش کالا و خدمات به بزرگترین مشتریان صنعت است که حجم خریدی معادل صدها مشتری معمولی را دارندعلاوه بر این، اخذ تاییدیه عضویت در فهرست تامین کنندگان معتبر یک ارزش افزوده بر افتخارات و اعتبار سازمان خواهد بود.

شرکت نفت یا وزارت نفت یکی از بزرگترین کارفرمایان دولتی است که به واسطه حجم عظیم و گستردگی کارهایش از انواع پیمانکاران خدماتی شرکت بازرگانی بعنوان تامین کننده و شرکتهای تولیدی در عرصه نفت ، گاز و پتروشیمی استفاده می نمایند. تمامی شرکتهای فوق بایستی قبل از بکارگیری و همکاری در وندور لیست (Vendor List) وجود داشته باشند. بخاطر همین قبل از هر کاری شرکتهای پیمانکاری ، بازرگانی و تولیدی باید سعی کنند هرچه سریعتر وارد  وندور لیست شرکت نفت یا همان Approved Vendor List شرکت نفت شوند.


لیست زیر فروشندگان یا Sub Vendor List

اکنون توضیح مدرک Sub Vendor List به این صورت خواهد بود، شرکت هایی که خود از زیر مجموعه لیست بلند یا وندور لیست تایید شده کارفرما هستند، می بایست لیستی از شرکت هایی که به عنوان زیر فروشنده خود یا Sub Vendor پیمانکار اصلی شناخته می شوند را تهیه و به پیمانکار اصلی و کارفرمای پروژه ارائه دهد. (لیست ارائه شده شامل خرید مواد اولیه، پیچ و مهره یا انجام خدمات خاصی مثل پوشش دهی، آبکاری و ... خواهد بود که توسط خود شرکت پیمانکار (وندور) در حین پروژه انجام نمی شوند و به اصطلاح برون سپاری خواهد شد و از جای دیگری تهیه می شوند)

- نکته مهم این می باشد که لیست ارائه شده حتما باید از لیست شرکت های اعلام شده در لیست بلند کارفرما باشد و یا (در صورت موافقت کارفرما) گواهینامه معتبر از آزمایشگاه های مورد تایید دریافت و ارائه شود.

- در نهایت لیست تهیه شده از تامین کنندگان پیمانکار پروژه را لیست زیر فروشندگان یا Sub Vendor List می گویند.

- این لیست می تواند به صورت جدول، متن، همراه با مشخصات و ... باشد و پس از تهیه و قبل از شروع به کار باید به تایید کارفرمای پروژه برسد.

در ادامه چند نمونه از مدارک Sub Vendor List  که برای اقلام سینی و نردبان کابل و متعلقات، توسط اینجانب تهیه و برای کارفرمایان اصلی و مهمی نظیر شرکت ملی نفت ارسال و تایید شده اند نمایش داده خواهد شد. همچنین جهت دانلود لیست های بلند کارفرمایان اصلی می توانید به بخش دانلودهای وبلاگ سری بزنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد