مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.
مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.

معرفی و توضیح بخش DCC با توجه به جایگاه آن در پروژه (کارفرما، پیمانکار، مشاور، وندور و ...)

معرفی و توضیح بخش DCC با توجه به جایگاه  آن در پروژه (کارفرما، پیمانکار، مشاور، وندور و ...)

نقش و وظائف بخش DCC با توجه به  جایگاه آن در پروژه متفاوت می باشد. در کل وظیفه این بخش تولید، گردش، کنترل و مستندسازی روند پروژه است که با توجه به جایگاه در پروژه می تواند شامل تمامی و یا بخشی از این وظائف باشد، به عنوان مثال کارشناس بخش کنترل مدارک در سمت کارفرما نیازی به تولید مدارک ندارد و تنها مدارک تولید شده توسط پیمانکاران و وندورها را بررسی و کامنت گذاری و آرشیو می نماید، همچنین کارشناس مربوطه در سمت کارفرما وظیفه اعمال کامنت ها را به صورت بوک مارک شده بر روی مدارک دارد (یا کامنت های اعمال شده توسط بخش فنی و یا کامنت های DCC) 

نکته: کامنت ها در پروژه به دو صورت می باشد: کامنت های فنی و تخصصی که مربوط به کارشناسان فنی همان بخش می باشد و وظیفه DCC در اینجا فقط ارجاع، دریافت و گردش مدارک است، و کامنت های DCC که شامل بررسی  تمامی قسمت های کاورشیت، مشخصات پروژه، رویژن ها و ... می باشد که با توجه به اسم آن توسط خود کارشناس بخش کنترل مدارک یا DCC بررسی و اعمال می گردد.

وظائف بخش DCC در جایگاه کارفرما:

1- ارائه دستورالعمل ها و نمونه مدارک پروژه به فروشندگان و  زیر فروشندگان (Vendor & Sub Vendor)

برخی از نمونه مدارک کارفرما: title block پروژه، نمونه فرم های نظیر Transmittal, Inspection Notification, مدارک حمل ، دستورالعمل هماهنگی پروژه، دستورالعمل شماره گذاری مدارک، دستورالعمل تهیه کتابچه نهایی، ...

2- دریافت ، بررسی و آرشیو مدارک تولید شده توسط وندورها (بررسی کاورشیت ها و فرمت مدارک با نمونه های ارائه شده)

3- ارجاع مدارک دریافتی به هر بخش جهت بررسی و کامنت های تخصصی

4- اعمال تمامی کامنت ها به صورت مشخص بر روی مدارک و ارسال آن ها به همراه Comment sheet برای تولید کننده مدرک (وندور)

5- پس از تایید تمامی مدارک، بررسی کتابچه نهایی با مدارک تاییدی  آرشیو شده و همچنین دستورالعمل ارائه شده 

وظائف بخش DCC در جایگاه وندور (فروشنده و زیر فروشنده):

1- دریافت نمونه مدارک پروژه از کارفرما 

2- آماده سازی اولیه لیست مدارک در قالب پروژه و کدگذاری مدارک (MDR یا VPIS)

3- تهیه ترنسمیتال در قالب پروژه و ارسال مدارک به همراه آن

4- پیگیری جهت اخذ پاسخ به مدارک ارسال شده (دریافت Comment sheet)

5- ارجاع مدارک کامنت دار به بخش های مربوطه جهت رفع کامنت

6- ارسال مجدد مدارک اصلاحی در رویژن های مربوطه همراه با رویژن مارک (مشخص کردن قسمت های اصلاح شده در مدرک)

7- اخذ و جمع آوری مدارک تاییدی و آرشیو کلیه مدارک ارسال و دریافت شده

8- تهیه نسخه الکترونیک کتابچه نهایی پروژه با توجه به مدارک تایید شده

9- اخذ تاییدیه نسخه الکترونیکی فاینال بوک و متعاقبا تهیه نسخه هارد کپی آن با توجه به دستورالعمل پروژه



بازگشت به صفحه اصلی