مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.
مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

مرکز کنترل اسناد و مدارک پروژه (DCC) - تهیه فاینال بوک

کنترل اسناد یک حرفه مدیریت اسناد است که هدف آن اجرای فرآیندها و شیوه های کنترل شده برای ایجاد، بررسی، اصلاح، صدور، توزیع و دسترسی به اسناد می باشد.

آشنایی با کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و بررسی تفاوت ها

اصطلاحات تضمین کیفیت ، کنترل کیفیت و مدیریت کیفیت معمولاً به جای یکدیگر استفاده می شوند.
به عنوان یک مدیر کیفی یا مدیر پروژه ، درک تفاوت های این اصطلاحات مهم است تا بدانید که دقیقاً درباره مشتری و اعضای تیم در مورد چه چیزی صحبت می کنید.
بنابراین در این مقاله قصد داریم با تفاوت های این دو بیشتر آشنا شویم.

تضمین کیفیت چیست؟

 تضمین کیفیت مجموعه فعالیتهایی است که روشها و استانداردهای تولید یک محصول را تعیین می کند.

کنترل کیفیت چیست؟

 کنترل کیفیت به فعالیت ها و تکنیک های تأیید انطباق محصول تولید شده با الزامات اشاره دارد.

نتیجه نهایی هر دو فرآیند ارائه یک محصول با کیفیت است.

 


درک مدیریت کیفیت

 مدیریت کیفیت حوزه بسیار گسترده تری است که اطمینان حاصل می کند سطح کیفی مورد نیاز در محصول مورد نظر حاصل می شود.

شما می توانید یک رویکرد مدیریت کیفیت استاندارد برای سازمان خود ایجاد کنید. این کار چهار  فرایند فرعی دارد:  تضمین کیفیت ، برنامه ریزی کیفیت ، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت.

 


  تضمین کیفیت (QA)

 تضمین کیفیت ، QA ، روشی برنامه ریزی شده و سیستماتیک برای ایجاد محیطی است که اطمینان حاصل کند محصول مورد نظر در حال تولید از نظر کیفیت مطابقت دارد.

QA به اجرای روشها و روشهای استاندارد کاملاً مشخص اشاره دارد. این یک فرایند با کیفیت فعال است. این فرآیند در سطح مدیریتی کنترل و تعیین می شود.

تضمین کیفیت بر چک لیست فرآیند ، استانداردهای فرآیند ، ممیزی پروژه ، روش و روش های توسعه متمرکز است.

 این یک فرایند پیشگیرانه است که هدف آن ایجاد روش و استانداردهای صحیح برای ایجاد یک محیط مساعد با کیفیت برای محصول در حال توسعه است.

  برنامه ریزی کیفیت

 در این فرایند فرعی ، طرح تضمین کیفیت برای یک پروژه خاص ایجاد می شود. در طرح تضمین کیفیت ، استانداردهای سازمانی انتخاب می شوند که برای یک پروژه قابل اجرا هستند.

همچنین برنامه ریزی کیفیت باید شامل برنامه کنترل کیفیت باشد.

 برنامه ریزی تضمین کیفیت جزئیات فعالیت های کیفیت کیفیت را انجام می دهد ، چه زمانی فعالیت های کیفیت باید انجام شود  و چه کسی آنها را انجام می دهد.

برنامه ریزی تضمین کیفیت همچنین شامل جزئیات منابع مورد نیاز ، ابزارها و تکنیک هایی است که برای انجام کنترل کیفیت استفاده می شود.

 

 کنترل کیفیت (QC)

 کنترل کیفیت ، QC ، مجموعه فعالیتهایی است که با شناسایی ایرادات موجود ، کیفیت محصول در حال توسعه را کنترل می کند.

 فرایند QC  زیرمجموعه ای است که تحت تضمین کیفیت قرار می گیرد.

این  کار یک فرایند اصلاحی است. یک سری آزمایش واقعی برای کشف و شناسایی اشکالات موجود در محصول انجام می شود.

اشکالات به توسعه دهندگان برمی گردد ، آنها سپس سعی می کنند این اشکالات را برطرف کنند.

 پس از اصلاحات ، محصول  به گونه ای که عملکردها و ویژگی های اصلی آن در صورت لزوم کار می کنند مجدداً تأیید می شود.

روند QC اطمینان می دهد که محصول در حال تولید از کیفیت لازم برخوردار است.

نمونه هایی از فعالیت های کنترل کیفیت شامل بازرسی  و نحویل محصول پس از بررسی نهایی  و  روند آزمایش محصول است.

 بهبود کیفیت

 بهبود کیفیت یک رویکرد رسمی برای تحلیل بازخورد دریافت شده از تیم کنترل کیفیت است.

در این فرایند به طور سیستماتیک تلاش می شود تا هر قسمت قابل ارتقاء در استانداردها و رویه های موجود شناسایی شود.

هدف بهبود فرآیندی است که استانداردهای کیفیت را در سازمان ایجاد می کند.

 تفاوت بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت چیست؟

 ” تفاوت اصلی بین تضمین کیفیت در مقابل کنترل کیفیت این است که فعالیت های تضمین کیفیت در طول توسعه ی محصول انجام می شود. فعالیت های کنترل کیفیت پس از تولید محصول انجام می شود. “

 ابزارها و تکنیک های تضمین کیفیت در مقابل کنترل کیفیت

  هنگامی که ما در مورد QA در مقابل QC صحبت می کنیم ، احتمالاً از خود می پرسید که چه تفاوتی بین ابزارها و تکنیک ها وجود دارد؟

ما در ادامه ابزارها و تکنیک های QA و QC را جداگانه معرفی کرده ایم  تا بتوانید به راحتی آنها را درک کرده و آنها را از یکدیگر تفکیک کنید.

تکنیک های QA

 تعریف فرآیندها

 ویژگی مشخص تضمین کیفیت ، تعریف فرایندها و استانداردهای سازمانی است. این فرایند به عنوان یک راهنما عمل می کند و با گذشت زمان بهبود می یابد.

 ممیزی کیفیت

ممیزی کیفیت یک روش تضمین کیفیت است که محصولات کارا را بررسی می کند و ارزیابی می کند که آیا محصول  از استانداردها ، دستورالعمل ها ، مقررات ، برنامه ها و روش ها پیروی کرده است.

این یک رویکرد سیستماتیک برای بررسی تمام مراحل و استانداردهای مورد نیاز در زمان تولید و آزمایش محصول در نظر گرفته شده است.

 

گزیده ابزار های تضمین کیفیت

 ابزارهای زیر در هنگام تنظیم فرآیند تضمین کیفیت برای سازمان ضروری هستند:

1. تجزیه و تحلیل هزینه و سود

2. نمودار علت و معلول

3. نمودارهای کنترلی

4. هزینه کیفیت

5. بنچ مارکینگ

6. طراحی آزمایشات

فرهنگ کیفیت

 در هر سازمان باید یک فرهنگ کیفیت ایجاد شود که در آن همه ی اعضای سازمان در حفظ کیفیت محصول  احساس مسئولیت کنند.


 


 تکنیک های QC

 بررسی های QC

یکی از تکنیک های معروف برای کنترل کیفیت ، بررسی کیفیت است.

افرادی که محصولات را بررسی می کنند ، نظرات خود را ارائه می دهند که برای ثبت تغییرات به سازمان مربوطه منتقل می شود.


آزمایش کردن

 تکنیک های آزمایش محصول ابزاری عمده در فرآیند کنترل کیفیت هستند.

چندین روش آزمایش محصول مانند آزمایش عملکرد ، آزمایش جعبه سیاه ، آزمایش قابلیت استفاده ، آزمایش اکتشافی ، آزمایش سازگاری ، رگرسیون و … وجود دارد.


جمع بندی

 در این مقاله ، ما تفاوت بزرگ بین تضمین کیفیت و کنترل کیفیت را تجزیه و تحلیل کرده ایم.

تضمین کیفیت اجرای رویه های استاندارد است در حالی که کنترل کیفیت به دنبال آن روش ها و تکنیک هاست تا اطمینان حاصل شود که محصول در هنگام تحویل از کیفیت لازم برخوردار است.

 فرایندهای تضمین کیفیت ، برنامه ریزی کیفیت ، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت ، فرآیند بزرگتر مدیریت کیفیت را تشکیل می دهند.

ما همچنین در مورد ابزارها و تکنیک های مختلف مورد استفاده برای ایجاد تضمین کیفیت و کنترل کیفیت بحث کرده ایم.

A.Mohammadi / DCC Expert