ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
معرفی و توضیح بخش DCC با توجه به جایگاه آن در پروژه (کارفرما، پیمانکار، مشاور، وندور و ...)
نقش و وظائف بخش DCC با توجه به جایگاه آن در پروژه متفاوت می باشد. در کل وظیفه این بخش تولید، گردش، کنترل و مستندسازی روند پروژه است که با توجه به جایگاه در پروژه می تواند شامل تمامی و یا بخشی از این وظائف باشد، به عنوان مثال کارشناس بخش کنترل مدارک در سمت کارفرما نیازی به تولید مدارک ندارد و تنها مدارک تولید شده توسط پیمانکاران و وندورها را بررسی و کامنت گذاری و آرشیو می نماید(در شرکت های بزرگ و کارفرمایان اصلی مدارک بین دیسیپلین های مختلف هم با ترانسمیتال های داخلی در گردش خواهد بود)، همچنین کارشناس مربوطه در سمت کارفرما وظیفه اعمال کامنت ها را به صورت بوک مارک شده بر روی مدارک دارد (یا کامنت های اعمال شده توسط بخش فنی و یا کامنت های DCC) ، گردش مدارک بین دیسیپلین های مختلف تا زمان اعمال کامل کامنت ها و بازگرداندن آن به تولید کننده مدرک...
نکته: کامنت ها در پروژه به دو صورت می باشد: کامنت های فنی و تخصصی که مربوط به کارشناسان فنی همان بخش می باشد و وظیفه DCC در اینجا فقط ارجاع، دریافت و گردش مدارک است (مدارک هر دیسیپلین کاری به کارشناسان مربوطه ارجاع خواهد شد)، و کامنت های DCC که شامل بررسی تمامی قسمت های کاورشیت، مشخصات پروژه، رویژن ها، .. و کلیه موارد مربوط به مشخصات مدرک و DCC می باشد که با توجه به اسم آن توسط خود کارشناس بخش کنترل مدارک یا DCC بررسی و اعمال می گردد.
وظائف بخش DCC در جایگاه کارفرما:
1- ارائه دستورالعمل ها و نمونه مدارک پروژه به فروشندگان و زیر فروشندگان (Vendor & Sub Vendor).
برخی از نمونه مدارک کارفرما: title block پروژه، نمونه فرم های نظیر Transmittal, Inspection Notification, مدارک حمل ، دستورالعمل هماهنگی پروژه، دستورالعمل شماره گذاری مدارک، دستورالعمل تهیه کتابچه نهایی، ...
2- دریافت ، بررسی و آرشیو مدارک تولید شده توسط وندورها (بررسی کاورشیت ها و فرمت مدارک با نمونه های ارائه شده).
3- ارجاع مدارک دریافتی به هر بخش جهت بررسی و کامنت های تخصصی (گردش بین دیسیپلینی).
4- اعمال تمامی کامنت ها به صورت مشخص بر روی مدارک و ارسال آن ها به همراه Comment sheet برای تولید کننده مدرک (وندور).
5- پس از تایید تمامی مدارک، بررسی کتابچه نهایی با مدارک تاییدی آرشیو شده و همچنین دستورالعمل ارائه شده.
* وظایف کارفرما در پروژه ها معمولا به عهده مشاور تعیین شده از طرف آن خواهد بود (شرکت مشاوره تخصصی).
وظائف بخش DCC در جایگاه وندور (فروشنده و زیر فروشنده):
1- دریافت نمونه مدارک پروژه از کارفرما .
2- آماده سازی اولیه لیست مدارک در قالب پروژه و کدگذاری مدارک (MDR یا VPIS).
3- تهیه ترنسمیتال در قالب پروژه و ارسال مدارک به همراه آن.
4- پیگیری جهت اخذ پاسخ به مدارک ارسال شده (دریافت Comment sheet).
5- ارجاع مدارک کامنت دار به بخش های مربوطه جهت رفع کامنت.
6- ارسال مجدد مدارک اصلاحی در رویژن های مربوطه همراه با رویژن مارک (مشخص کردن قسمت های اصلاح شده در مدرک).
7- اخذ و جمع آوری مدارک تاییدی و آرشیو کلیه مدارک ارسال و دریافت شده.
8- تهیه نسخه الکترونیک کتابچه نهایی پروژه با توجه به مدارک تایید شده.
9- اخذ تاییدیه نسخه الکترونیکی فاینال بوک و متعاقبا تهیه نسخه هارد کپی آن با توجه به دستورالعمل پروژه.
* وظایف پیمانکار در پروژه ها معمولا به عهده وندورها خواهد بود و عموما پیمانکارها نقش مدیریت و گردش مدارک تولید شده توسط وندور بین مشاور و کارفرما را دارند.
* هرکدام از این وظائف و کارها در جایگاه های مختلف پروژه (کارفرما، مشاور، پیمانکار، شرکت بازرسی، وندور، ساب وندور و ...) می تواند متغیر باشد و لزوما محدود به موارد عنوان شده نخواهد بود.
* در کل بخش DCC در هر جایگاهی در پروژه که قرار داشته باشد، وظیفه کنترل، گردش و ساماندهی مدارک تولید شده را در آن پروژه دارد.
* در انتهای هر پروژه، برای هر تجهیز یک کتابچه نهایی یا فاینال بوک (حاوی تمامی اسناد و مدارک تایید شده آن پروژه) به دو صورت هاردکپی و الکترونیک ارائه خواهد شد و در آرشیو آن پروژه جهت بهره برداری های بعدی حفظ و نگهداری خواهد شد.
https://ali-mohammadi-dcc.blogsky.com/