ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
توضیح لایحه تاخیرات
مشکلات موجود در طول اجرای پروژههای پیمانکاری و بخصوص طرحهای عمرانی، چالشهای اساسی در پیشرفت پروژه بهوجود میآورد که با توجه به ماهیت پروژه و نوع قرارداد اثرات متفاوتی را بر پروژه خواهد گذاشت. این تبعات میتواند شامل موارد مالی، زمانی و کیفی باشد.
افزایش مدت زمان پروژهها و مشخص کردن میزان سهم هر یک از طرفین قراردادی در بروز آنها همواره از مسائل مهم در پروژهها بهحساب میآید. درست است که میتوان با بکارگیری شیوههای اصولی مدیرت پروژه، تاخیرات و میزان انحراف خروجی پروژهها از اهداف را به حداقل برسانیم، اما مبحث لایحه تاخیرات زمانی مطرح میشود که تاخیرات و انحرافات در پروژه ایجاد شدهاند. تاخیرات پروژه شامل تاخیرات مجاز (ناشی از قصور کارفرما و سایرین) و تاخیرات غیر مجاز یا به عبارت بهتر غیرموجه (ناشی از قصور پیمانکار) است. حال سوال اینجاست که چگونه میتوانیم تبعات بروز تاخیرات را به کمترین میزان خود برسانیم و میزان تاخیرات مجاز را مشخص کنیم؟
لایحه تاخیرات سندی است که به کارفرما ارائه میشود. این سند موانع و مشکلات موجود در طی انجام پروژه را با تکیه بر مستندات موجود بیان و تبعات آن را تشریح میکند و سعی در شفافسازی سهم هر یک از طرفین در بروز این تبعات دارد.
مستندسازی یکی از مهمترین الزامات در طول پروژه میباشد که بسیاری از پیمانکاران، مشاوران و کارفرمایان از آن غافل هستند و در انتهای پروژه و در زمان رسیدگی به موضوع تاخیرات متوجه آن میشوند و برای تهیه آنها اقدام میکنند. نکته بسیار مهم این است که ما به عنوان یکی از طرفین قرارداد باید از ابتدای شروع به کار، فرآیندی مدون و بهینه را برای ثبت و نگهداری مستندات پروژه خود در نظر بگیریم.
مستندسازی پروژه به شما اطمینان میدهد که تمامی دادهها و اطلاعات پروژه تهیه و تدوین شدهاند، با داشتن چنین اسنادی حتی کسانی که به تازگی به پروژه میپیوندند نیز میتوانند بطور کامل در جریان موضوعات و روند آن قرار گیرند. مستندسازی پروژه میتواند به تحلیل فرآیند تصمیمگیری، نقاط قوت و ضعف فرآیندهای مدیریتی نیز کمک کند. علاوه بر این، با اتکا بر مستندات میتوانیم موضوع تاخیرات رخ داده در پروژه را برای هر یک از طرفین شفاف کنیم.
نکته: همچنین مدارک و مستندات مهندسی و کنترلی پروژه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا در پایان پروژه مدارک تحت عنوان کتابچه نهایی پروژه می بایست به کارفرما ارائه گردد و درقبال آن تضامین پیمانکار آزاد گردد...
نکته: مدیریت اسناد یکی از اساسی ترین الزامات برای تحلیل تاخیرات ، به خصوص قبل از وقوع تاخیر است. بدون وجود اسناد کافی ممکن است ادعا به صورت سطحی مطرح گردد و نتیجه قابل قبولی نداشته باشد، همچنین مدیریت اسناد در راستای طرح ادعا می بایست به صورت ساختار یافته باشد و در راستای اهداف از پیش تعیین شده اقدام گردد.
با بروز تاخیرات در پروژه، پیمانکار مستقیما متوجه ضرر و زیانهایی از قبیل افزایش چشمگیر هزینههای عملیاتی و بالاسری پروژه میشود اما این تنها بخش کوچکی از خسارتهای وارده به ایشان است، زیرا در صورت ناتوانی در توجیه منطقی تاخیرات پیش آمده در پروژه، متحمل جریمههای سنگینی از سوی کارفرما خواهد شد.
برخی از این خسارات در شرایط عمومی پیمان شامل موارد زیر میشود: